Soluțiile simple, unde și elevii contribuie, sunt cheia continuării învățării și comunicării la Târnăveni

Mihaela Moraru Accelerator Predau Viitor 2019

Mihaela Moraru este de 20 de ani profesoară de informatică la Liceul Teoretic Andrei Bârseanu din Târnăveni, județul Mureș.  Este absolventă a Facultății de Matematică și Informatică a Universității Babeş-Bolyai Cluj-Napoca și își iubește meseria de profesor cu aceeași pasiune entuziastă a începutului la catedră.

Este absolventă a Acceleratorul Predau Viitor ediția 2019-2020, unde a fost selecționată după ce a absolvit cu coroniță cursurile de Scratch create în Predau Viitor în 2018, care au ajutat-o să poată completa predarea la clasele de gimnaziu cu activități și mai interactive. După finalizarea cursurilor, a organizat voluntar cursuri cu ce a învățat pentru colegii ei profesori din școlile și satele din jurul Târnăveni.

Mihaela predă la toate clasele, de la a VI-a la a XII-a, și are o medie de 26 de elevi în clasă, predominat din mediul rural

PV: Cum a fost să faceți trecerea de la catedră la lecții online? Cât de mult foloseați instrumente online în comunicarea cu elevii înainte de această situație?

Trecerea de la catedră la lecţii online nu a fost uşoară. Înainte de această situaţie, comunicam folosind instrumente online, doar cu elevii care se pregăteau suplimentar la informatică şi TIC, fie pentru olimpiadă, sau pentru diverse concursuri, sau pentru examenul de bacalaureat. Astfel, trecerea cu toţi elevii pe comunicare exclusiv online a fost destul de provocatoare.

PV: Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

În mod surprinzător, elevii au reacţionat destul de bine. Fiind ceva nou şi legat de domeniul IT, cu care ei sunt familiarizaţi deja, au fost foarte receptivi în a testa şi folosi platformele propuse de către profesori şi chiar unii i-au ajutat pe profesorii care s-au descurcat mai greu în mediul online pentru a reuşi să ia legatura cu toţi elevii. De asemenea, am observat că s-au ajutat şi între ei pentru ca informaţia să ajungă la cât mai mulţi.

PV: Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?

Ceea ce m-a motivat a fost entuziasmul elevilor, faptul că ei s-au arătat foarte deschişi şi interesaţi de noile provocări şi de acest mod de lucru online.

PV: Ce resurse / instrumente ați folosit/folosiți și în funcție de ce le-ați ales?

Am folosit în prima etapă grupuri de lucru WhatsApp pentru a reuşi să iau legătura cu toţi elevii. Apoi am stabilit întâlniri pe Zoom pentru a putea să interacţionăm cu toţii live.

Şi acum ne configurăm clase pe Google Classroom pentru ca fiecare elev să poată lucra de acasa şi să poată primi feedback personalizat pentru munca lui.

PV: Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

Ceea ce m-a ajutat au fost webinariile cu resurse şi cu informaţii despre platforme gratuite de învăţare. De asemenea, faptul că eu însămi am participat la câteva cursuri online şi am văzut modul de lucru a fost foarte util. M-au ajutat şi cursurile de dezvoltare personală la care am participat pentru a rămâne motivată şi pentru a înţelege că această perioadă este provocatoare pentru toţi şi e nevoie să ne ajutăm unii pe alţii şi să ne completăm, cum putem.

PV: Ce v-a ajutat și ce provocări / probleme au apărut?

M-au ajutat colegii de catedră şi informaticianul şcolii, cu ajutorul căruia am pus la punct un plan de lucru pentru toţi colegii profesori. De asemenea, şi elevii au ajutat, astfel încât într-un timp foarte scurt am reuşit să punem la punct grupurile de lucru de WhatsApp pentru toate clasele liceului astfel încât toată lumea să fie interconectată.

Pentru orele mele în particular m-au ajutat toate resursele şi ideile de inspiraţie pe care le-am parcurs până acum, astfel încât să reuşesc să găsesc cele mai potrivite metode de a păstra conectarea cu elevii fără a-i supraaglomera.

Ca provocare a fost şi este supraaglomerarea, atât a mea personală, cât şi a elevilor, deoarece şi eu predau la mai multe clase şi am peste 200 de elevi şi e greu să dai feedback personalizat fiecăruia, e o muncă titanică, motiv pentru care la unele clase am ales să le trimit uneori doar câte un video recapitulativ, care să îi ţină în contact cu materia predată, cât şi pentru elevi, care au mai multe ore, la diverse materii şi primesc diverse sarcini de lucru şi de la colegii mei profesori. Consider că unul dintre punctele cheie în aceste vremuri este echilibrul!

PV: Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)? 😊

O zi de şcoală este destul de aglomerată în aceste zile. Avantajul este că începe mai târziu, după 9.00 în general, atunci încep să sosească primele mesaje ale dimineţii. Pauze nu prea există din păcate, se pare că munca online te cam fură cu totul. Relaxarea este spre seară, când se liniştesc lucrurile, dar, şi atunci se găseşte câte un elev care nu a înţeles ceva şi te întreabă pe WhatsApp. În general, încercăm să respectăm orarul claselor, doar că trebuind să ne adaptăm din mers, pentru noi cei de la catedra de informatică, munca a fost dublă, căci pe lângă munca la clasă, am fost şi îndrumători şi consilieri în legătură cu comunicarea online, atât pentru colegii profesori, cât şi pentru elevi.

PV: Știm că este un context complicat și timpul este scurt pentru a ne gândi la obiective atinse și competențe dezvoltate, dar cum vă asigurați totuși din interacțiuni că se produce învățarea?

Accentul îl pun în această perioadă pe fixarea informaţiilor predate deja la clasă prin exerciţii recapitulative. Astfel, elevii trimit mici teme rezolvate, iar eu le dau feedback şi le sugerez unde mai trebuie să-şi reia teoria. Pentru temele la care constat că sunt mai mulţi elevi care nu au înţeles, facem o întâlnire pe Zoom şi le explic neclarităţile.

PV: Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

Avantaje:

1. Comoditatea, faptul că poţi să lucrezi din confortul casei.

2. Flexibilitatea, faptul că-ţi poţi stabili programul de lucru şi ritmul propriu.

3. Accesul la resurse online, la care poți face referire în cadrul lecţiilor, astfel încât acestea să fie mai interactive, de exemplu: video, teste online, mini joculeţe, etc.

Dezavantaje:

1. Interacţiunea cu elevii şi lipsa modului de comunicare non-verbal.

2. Pentru ca într-adevăr învăţarea să se producă pentru toţi elevii, trebuie concepute platforme specializate, pe care elevii să poată relua noţiunile care nu au fost înţelese. Eu le sugerez ce anume trebuie reluat, dar nu am cum să ştiu sigur că ei au parcurs acele materiale.

3. Lucrul diferenţiat cu elevii nu se poate realiza eficient, având în vedere numărul lor mare (eu predau la peste 200 de elevi).

PV: În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

Comunicarea cu părinţii am realizat-o prin intermediul elevilor. Părinţii au fost liniştiţi de faptul că se continuă învăţarea şi că ne străduim să menţinem procesul de învăţare cu elevii.

PV: Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie?

Nu e cazul.

PV: Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

În următoarea perioadă îmi propun să studiez cât mai multe idei de bune practici de la diverşi colegi care au mai multă experienţă în predarea online, pentru a reuşi să adun cele mai eficiente metode de învăţare în condiţiile date.

PV: Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

O temă mai interesantă am propus-o la clasele a X-a, la informatică, unde într-o întâlnire online pe Zoom, clarificând metodele de sortare ale şirurilor, am căutat pe Youtube video-urile propuse de Universitatea Sapientia din Târgu Mureș, care au realizat un dans pe muzică populară care exemplifică diverse metode de sortare ale şirurilor. Elevii au fost foarte încântaţi de aceste exemple, şi prin intermediul lor au înţeles mult mai bine  metodele de sortare şi sunt sigură că le vor şi reţine mai bine!

PV: Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

Într-adevăr, munca online e mult mai solicitantă. Iau fiecare zi pe rând. Partea cea mai grea a fost aceea în care s-au creat diverse conturi şi în care au fost primele interacţiuni cu platformele de învăţare, fiind lucruri noi, atât pentru noi, ca profesori, cât şi pentru elevi. Încerc să-mi alternez munca şi să urmăresc ce fac şi colegii mei, să ne sincronizăm cumva, pentru a nu supraaglomera elevii. Astfel, eu mi-am propus ca dacă am o oră mai solicitantă, atât pentru mine, cât şi pentru elevi, următoarea să fie mai relaxantă, în sensul că le propun un video recapitulativ, astfel încât să păstrăm legătura, dar să nu supraaglomerăm.

PV: Un gând pentru alți colegi profesori.

Fiţi empatici! Cu toţii trecem printr-o perioadă provocatoare, de care elevii îşi vor aminti cu drag dacă îi ajutăm să-şi cultive sentimente pozitive, de susţinere şi apreciere. Sunt sigură că fiecare face ce poate mai bine dată fiind această situaţie, precum şi resursele de care dispunem. În primul rând sănătatea este cea mai importantă, restul se recuperează!

3850 de profesori din România și Republica Moldova au participat la Festivalul Digital Predau Viitor, creat de Asociația Techsoup

Peste 20.000 de copii și tineri din România și Republica Moldova au descoperit tehnologia și programarea într-un mod inedit prin evenimentele Meet and Code

Asociația Techsoup invită profesorii din Republica Moldova să participe la evenimentul de lansare a Programului de micro-finanțări Meet and Code Moldova