Dacă ați ajuns în acest modul întrebându-vă dacă și când vor apărea instrumentele digitale, ei bine, înainte de toate subliniem că și în online se aplică un principiu de bază:
În această lecție veți porni într-o călătorie introductivă în lumea funcționării creierului și a emoțiilor ghidați cu experiență și blândețe de Vasile Brașovanu.
Dacă ai ajuns până în acest punct înseamnă că ceva comun ne leagă, și anume educația și cum putem deveni mai buni în rolurile pe care fiecare dintre noi le are. Despre mine îți pot spune că sunt pasionat de cum putem conecta cercetările și descoperirile din neuroștiințe în tot ce înseamnă sprijinirea proceselor de creștere și învățare în rândul copiilor și a adulților. Cu o experiență de 9 ani în educație, am experimentat facilitarea învățării atât din rolul de învățător, trainer pentru părinți și cadre didactice, coordonator de programe educaționale. În prezent sunt implicat în rețeaua națională de școli Edu Networks și dezvolt programul ABC-ul emoțiilor adresat cadrelor didactice din întreaga țară.
Urmăriți materialele video de mai jos și parcurgeți activitățile de reflecție. Vă așteaptă exemple de activități pentru clasă și resurse suplimentare.
puteți folosi agenda fizică sau virtuală pentru a vă nota gândurile pentru cele 3 reflecții de mai jos.
Pentru elevii mai mari le puteți aduce în discuție metafora elefantului și călărețului, asociate cu informații despre zonele din creier și rolul lor. sursa: Vasile Brașovanu.
Pentru elevii mai mici puteți purta o discuție în jurul zonelor din creier care ne ajută să învățăm, sub forma unei povești cu personaje. Scopul în fiecare situație provocatoare ar putea fi ”Cum să o liniștim pe Amy, astfel încât Șeriful Tex să ia cele mai bune decizii, iar Hippo să așeze organizat și pe termen lung cunoștințele în memorie. sursa afiș (traducere): blissfulkids.com
Împărțiți clasa în 3 grupe – o grupă va căuta informații despre păsări, cea da-a doua grupă va căuta informații despre viețuitoarele care trăiesc pe pământ, iar a treia despre viețuitoarele acvatice. Fiecare grupă va avea de cules informații care să răspundă la următoarele întrebări: Cât din activitatea creierului folosesc acest viețuitoare și ce funcții pot accesa? Care sunt comportamentele cele mai des întâlnite în cadrul acestui grup de viețuitoare? Ce pot realiza acestea, iar oamenii nu? Cum își exprimă aceste viețuitoare emoțiile? Dacă viețuitoarele ar avea aceeași capacitate ca oamenii de a-și folosi creierul cu cine te-ai împrieteni și care ar fi primele întrebări pe care i le-ai adresa
Frans de Waal - ”Bonobo și ateul”, ”Mama, ultima îmbrățișare” // Daniel Siegel - ”Vâltoarea minții” // Richard Davidson, Sharon Begley - ”Creierul și inteligența emoțională” // Antonio Damasio, ”Sinele” // Stefan Klein, ”Formula fericirii”; Olimpia Meșa - ”Cum învață oamenii”
puteți folosi agenda fizică sau virtuală pentru a vă nota gândurile pentru cele 3 reflecții de mai jos.
Propuneți-le elevilor să țină timp de o lună un jurnal care să fie ca un barometru al propriilor stări emoționale pe care le-au trăit la școală. La final de săptămână sau în cadrul orelor de dezvoltare personală ori dirigenție împărtășiți fiecare reflecții din jurnal. Propuneți-le elevilor să răspundă la următoarele întrebări:
Setarea cadrului simbolic: pe un vas în mijlocul oceanului se află un grup de exploratori dornici să descopere frumusețile ascunse ale lumii. În urma unei furtuni puternice vasul însă naufragiază. Din fericire supraviețuiesc toți pasagerii, aceștia fiind duși de curenți pe o insulă uitată de lume. La câteva zile de la dispariția vasului autoritățile încep să trimită avioane de recunoaștere pentru a-i putea salva pe supraviețuitori. Grupul fiind pe insulă aude avionul și începe fiecare om să se gândească la o strategie. Au o porțiune cu nisip pe care pot scrie un mesaj din minim 5 maxim 10 litere pe care pilotul văzându-l din avion să-i recunoască. Sarcină: pe o coală de flipchart întinsă pe jos participanții trebuie să scrie un mesaj de salvare folosind cu toții o singură cariocă ce este manevrată de fiecare cu o bucată egală de frânghie, formând astfel un cerc în jurul colii de flipchart.
Vă invit ca în acest an școlar gândurile cu privire la elevii cu care lucrați, pe care de multe ori le observați că vă inundă toată atenția, să le adunați și să le dați un glas structurat în acest instrument de învățare.
Cercetările în științele educației arată că atunci când un profesor își dezvoltă practicile de reflecție, își împărtășește experiențele de la clasă cu colegii, nivelul de stres se reduce, se eficientizează procesul de predare-învățare-evaluare, crește reziliența și starea de bine.
Curaj așadar să vă vulnerabilizați alături de oamenii în care aveți încredere, iar jurnalul să fie confidentul care să vă dea sentimentul că meseria pe care o practicați schimbă cu adevărat în bine viețile elevilor.
Întors pe dos (EN: Inside out), Paddington, Băiatul care a îmblânzit vântul, Băiatul în pijamale vărgate, În căutarea lui Dory, Bunul dinozaur;
Kent Hoffman - ”Cum să crești un copil sigur pe sine” // Gaspar Gyorgy - ”Copilul invizibil” // Brene Brown - ”Curajul de a fi vulnerabil” // Hearriete Lerner - ”Dansul fricii”;
dați click pe elementele din lista de mai jos pentru mai multe detalii