4.1 Școala Viitorului

Această lecție este o invitație să:

  • Imaginați caracteristici ale experienței de învățare la școală în viitor
  • Reflectați critic asupra importanței adaptării procesului de predare-învățare-evaluare la clasă la nevoile elevilor / elevelor pentru pregătirea pentru societatea în care vor trăi și profesa ca adulți

Călătorie în trecut

Înainte de a porni în activitatea propusă în această lecție, vă invităm să pornim într-o călătorie printre amintiri. Vă mai aduceți aminte când ați lucrat prima data pe un calculator? Cum arăta acesta? Ce dimensiuni avea? Ce sistem de operare foloseați? Vă mai aduceți aminte de dischete și CD-uri mai apoi? În ce an se întâmpla asta? Și când ați avut primul calculator personal? Sau primul laptop? Prima tabletă?

Vă mai aduceți aminte de primul telefon mobil pe care l-ați avut? Marca? Probabil că un Nokia sau un Motorola, nu? 🙂 De dimensiune, nici nu mai menționăm? Când ați putut face poze cu telefonul? Când ați avut primul smartphone?

Uitându-ne înapoi, ne dăm seama că în ultimii 10 ani am văzut foarte multe progrese ale tehnologiei și moduri diverse în care aceasta a pătruns în viața noastră, în școală, în educație și în multe alte alte arii. Gândiți-vă în 50 de ani, ce schimbări și evoluții vor vedea elevii și elevele cu care lucrați acum.

Elevii de azi vor fi cetățeni activi până în 2070, iar parcursul lor școlar și profesional poate fi influențat de capacitatea lor de a utiliza tehnologia autonom.

Activitate practică

Pentru următoarea activitate vă imaginați că:

Sunteți profesor / profesoară în anul 2050.

Cum vă imaginați că va arăta / cum vă doriți să arate / cum vă așteptați să arate experiența de învățare la școală în 2050. 

  • cum arată clasa / școala / spațiul de învățare în anul 2050 
  • care ar fi câteva exemple de activități de învățare pe care le-ați face cu elevii
  • cum este elevul în 2050 
  • cum este dascălul în 2050 

Luați-vă un timp de lucru de 15-20 de minute. Pentru a vă exprima ideile, puteți desena / scrie / face un video sau o înregistrare audio / alte forme creative.

Rezultatul

Vă invităm să treceți în Padlet concluziile dumneavoastră (scris / video / audio / poză a desenului făcut pe hârtie).
De asemenea, citiți cu interes răspunsurile celorlalți membri ai comunității de învățare.

Made with Padlet

Timp pentru

După activitate, vă lăsăm câteva întrebări la care să REFLECTAȚI pe cont propriu:

  • Cum a fost procesul de imaginație?
  • Ce dificultăți ați întâmpinat?
  • La ce este util un astfel de exercițiu de imaginație?
  • Ce v-a surprins la imaginea pe care ați creat-o?
  • Ce v-a atras atenția la celelalte prezentări din Padlet?
  • Care sunt gândurile / reflecțiile după ce ați citit și alte răspunsuri din comunitate?

Câteva gânduri de final de lecție / de început de modul:

Deși lucrați cu oameni cu vârste fragede, de fapt puneți bazele, prin dezvoltarea caracterelor lor, la construirea unei societăți viitoare, aceea în care acești elevi de azi vor trăi ca adulți. 

Cum pot eu, ca dascăl, să îi susțin să se pregătească încă de azi pentru viitorul lor?

Cum pot folosi tehnologia ca valoare adăugată la clasă pentru a crea un mediu de învățare mai atractiv, mai relevant și mai interactiv pentru elevi/eleve?  

Activitate practică cu elevii

Vă încurajăm să duceți activitatea ”Școala Viitorului” la clasă, să îi provocați pe elevi să proiecteze în viitor școala, spațiul, activitățile, elevul, profesorul.

Puteți ”condimenta” activitatea pentru captarea atenției cu informații, imagini și chiar obiecte legate de tehnologie, trecut și viitor.

Imagini / Informații

Când a fost inventat primul telefon mobil? //
Când a fost inventat computerul personal / laptopul? //
Când a apărut internetul? //
Când au apărut Google / Youtube / Facebook?

Încurajați-i să caute curiozități despre tehnologie. (Resursă în engleză: The Fact Site

Obiecte tech vechi

un telefon vechi cu antenă // o dischetă // un CD // un joc pe televizor // un walkman

Când situația o va permite, vizitați un muzeu tehnic.

De asemenea, facilitați discuții care să stimuleze gândirea critică. 

  • Cel mai probabil unii elevi nici nu își pot imagina că Internetul nu a existat dintotdeauna. 🙂 Dar oare la ce ne ajută și cum ar fi viața noastră fără internet? Câți elevi / profesori nu au acces și cum reușesc să continue învățarea? Cum să avem grijă de aceste instrumente / device-uri, astfel încât dacă noi nu le mai folosim, altcuiva să îi folosească?
  • Cum vor arăta joburile viitorului? Cum vor folosi tehnologia în meseria pe care și-o vor alege?
  • Care va fi rolul oamenilor alături de roboți? Cum va arăta o lume combinată cu realitatea augmentată / virtuală și inteligență artificială?