6.4 Evaluare atractivă

Introducere

Două dintre cele mai stringente provocări ale orelor în digital, la care cu siguranță ați reflectat, pot fi puse sub forma unor întrebări:

#1Cum mă asigur că elevii mei înțeleg ceea ce învață, că sunt conectați cu ceea ce învață chiar dacă nu îi văd în fața mea, nu le văd expresia feței, nu îi simt? De unde știu că au rezolvat cu forțele proprii sarcina de lucru?
#2Cum pot să ofer în online feedback-ul imediat, autentic, pe care îl dădeam în clasa față-în-față, care îi ajută și îi ghidează pe elevii mei în învățare?
Previous
Next

CUM?

Prin acordarea atenției deosebite în planificare și proiectare pentru evaluarea online, atât formativă, cât și sumativă și crearea unor materiale educaționale de calitate cu conținut interactiv ridicat prin care profesorul are acces la informații valoroase despre progresul elevilor.

COMUNITATE

Gândiți-vă din punctul dumneavoastră de vedere, cum sprijină evaluarea formativă / sumativă învățarea la clasa / clasele la care predați? Care ar fi principalul rol pe care îl vedeți?
Contribuiți apăsând pe ”+ / plus” în dreptul fiecărei coloane.

Creat cu Padlet

#1 Cum arată evaluarea formativă în ora digitală?

Evaluarea formativă este evaluare pentru învățare, care îi indică elevului unde se află și îl ghidează către dobândirea competențelor, iar profesorului îi arată cum îl poate sprijini pe elev pentru atingerea obiectivelor de învățare personalizate.

Focusul în evaluarea formativă este pe feedback și pe progres!

Teste scurte
Activități de reflecție scurte
EXEMPLE
Activități de feedback scurte:
Materiale video interactive
Teste scurte

  • elevul primește feedback imediat dacă sunt corectate automat
  • asigură înțelegerea conceptelor din lecție
  • ideal să fie folosite fără o miză importantă (de exemplu note sau calificative) și fără recompense.

Activități de reflecție scurte

  • asigură înțelegerea și reținerea conținutului (texte / rezolvări de probleme etc.) și gândirea critică
  • previn plagiatul de idei și rezolvări
  • oferă profesorului feedback despre nivelul la care se află elevul

EXEMPLE

  • Scrie 2-3 minute, 2-3 propoziții despre ce ai învățat din video-ul urmărit.
  • Scrie 1 aspect pe care nu l-ai înțeles încă din materialul studiat.
  • Scrie 3 lucruri pe care le-ai învățat, 2 întrebări la care nu ai primit răspuns și 1 lucru pe care nu l-ai înțeles.
  • Desenează ce ai înțeles din materialul studiat.
  • Scrie un cuvânt despre subiectul lecției de azi. (la finalul lecției)
  • Crează harta mentală a lecției de azi.

Activități de feedback scurte:

  • creați etape în realizarea unui proiect, cu evaluare formativă și feedback la fiecare etapă.

Materiale video interactive

Așa cum ați văzut în Modulul 5, creați materiale video interactive (cu Edpuzzle / Nearpod) în care:

  • elevii pun pauză, interacționează cu conținutul, răspund la întrebări.
  • elevii au acces la jocuri și simulări cu răspunsuri imediate.

Urmăriți în materialul video de mai jos, creat de Common Sense Education, 3 recomandări pentru evaluarea formativă. Materialul este în limba engleză, dar puteți accesa subtitrări automate în limba română, astfel:

dați click pe rotița  Setări (colț stânga jos) – Subtitrări – Traducere automată, unde selectați Română.

https://youtu.be/JJ5yRhyIeFI

2 min 16 sec

#2 Cum arată evaluarea sumativă în ora digitală?

Evaluarea sumativă este o evaluare a învățării, care se finalizează de obicei cu o notă, cu un calificativ, cu o diplomă. 🙂 

Creată de profesor încă din etapa de planificare, având obiectivele de învățare și competențele în minte, evaluarea sumativă verifică atât ceea ce înțelege și cunoaște elevul, dar mai ales ceea ce știe să facă și cum reușește să aplice ceea ce a învățat (niveluri cognitive superioare în Taxonomia lui Bloom revizuită).

Focusul în evaluarea sumativă este pe atingerea obiectivelor de învățare și stabilirea unor noi obiective!

Dacă evaluările formative sunt aplicate eficient, profesorul va cunoaște progresul și nevoile de intervenție ale elevilor săi înainte de a ajunge la evaluarea sumativă.

Recomandări

Dacă alegeți ca evaluarea sumativă să aibă forma unui test online, aveți în vedere pentru pentru itemii online:

  • Adecvați lungimea textului vârstei elevilor și păstrați ce este esențial; dacă dați un examen mai complex, grupați întrebările în funcție de conținut;
  • Eliminați ambiguitățile din întrebări și răspunsuri;
  • Folosiți tipuri diferite de întrebări;
  • Evitați negațiile în întrebări sau afirmații;
  • Evitați utilizarea frecventă a întrebărilor Adevărat-Fals, Da-Nu, elevul are 50% șanse să ghicească răspunsul;
  • Testați evaluarea din perspectiva elevului înainte de a o trimite.

#3 Metode combinate de evaluare în ora digitală

Alte metode care evidențiază progresul și rezultatele învățării și care combină evaluarea formativă cu cea sumativă pot fi:

1. Portofoliul digital al elevului (foto, video, text) cu Padlet, Wakelet, Class Dojo, Google Slides etc.

2. Documentarea foto / video a unui proiect cu Quik, Stop Motion, Flipgrid etc.

3. Realizarea unei colecții de texte / articole / bloguri cu Bookcreator, StoryJumper etc.

4. Turul galeriei virtuale – Evaluarea colegilor și a muncii în echipă cu Padlet, Flipgrid etc.

5. Auto-evaluare și autoreflecție într-un jurnal de învățare online (foto, video, text) cu Padlet, Google Doc, Word Doc, Powerpoint, Google Slides, Mindmaps etc.

Instrumente de

#1 Kahoot

Evaluări atractive, ca o joacă!

Kahoot! este o platformă gratuită de învățare bazată pe joc și tehnologie educatională. Lansată în august 2013 în Norvegia, Kahoot! este acum folosită de peste 50 milioane de oameni din 180 de țări. A fost proiectat pentru a fi accesibil la clasă și alte medii de învățământ din întreaga lume. (sursa: Wikipedia)

Urmăriți tutorialul video de mai jos pentru a afla cum să creați o evaluare în Kahoot.

https://www.youtube.com/watch?v=hAixCRp1Mrw

11 min 18 sec

#2 Quizizz

Evaluări interactive, ca o joacă!

Quizizz este o platformă în care puteți crea evaluări, dar și lecții care să includă aceste evaluări. De asemenea vă oferă acces la rapoarte privind răspunsurile și rezultatele înregistrate de elevi.

Urmăriți tutorialul video de mai jos pentru a afla cum să creați o evaluare în Quizezz.

https://youtu.be/GEGjMnDQwaM

15 min 56 sec

#3 Google Forms

Evaluări atractive, rezultate la îndemână!

Google Forms este o aplicație de creare și administrare a chestionarelor online inclusă în suita de Google Docs și în Google Classroom. Pentru a-l accesa aveți nevoie de un email Google (Gmail sau cu domeniul școlii).

Urmăriți tutorialul video de mai jos pentru a afla cum să creați o evaluare cu Google Forms.

https://youtu.be/T2N7p1LN-AI

13 min 25 sec

#4 Și alte platforme…

Evaluare video

Flipgrid dezvoltă abilități de comunicare orală, gândire critică și exprimare a opiniilor, iar prin funcționalitățile sale încurajează interacțiunea și feedback-ul profesor-elev și elev-elev. Poate fi solosit și în evaluare.

Proiecte / Portofolii

Padlet este o aplicație colaborativă, care permite elevilor să co-creeze proiecte, materiale și sarcini de lucru pentru diverse discipline. Ați avut deja ocazia să o folosiți pe parcursul lecțiilor de până acum. Poate fi folosit și în evaluare.

ASQ

ASQ este o platformă educațională gratuită creată de o echipă de profesori români, care conține teste pentru toate disciplinele. Este în curs de dezvoltare.

Toate informațiile de acces și tutoriale le găsiți pe site – acces link AICI.

dați click pe linkurile de mai jos pentru a accesa resursele

Felicitări! Încă o lecție parcursă!

via GIPHY

Scroll to Top