Puterea lui împreună cu toți colegii: de la abilități digitale la informatică la o școală gimnazială care comunică online

foto:

Gabriela Neculcea este profesor de informatică și TIC la Școală Gimnazială Miron Costin Bacău. În 2017, după numeroși ani de muncă în comunicații în mediul privat, Gabriela s-a întors la prima ei iubire, aceea de a preda informatică, iar doar 1 an mai târziu devenea titular în Bacău.

Este absolventă a Acceleratorul Predau Viitor ediția 2019-2020, unde a fost selecționată după ce a absolvit cu coroniță cursurile de Scratch create în Predau Viitor în 2018, care au ajutat-o să poată completa predarea la clasele de gimnaziu cu activități și mai interactive.

Împreună cu colegii ei inimoși, au pus la punct un sistem de comunicare cu elevii și părinți, în doar 1 săptămână de la suspendarea cursurilor. Încearcă cu toții să fie alături de elevi în această perioadă, menținându-le atenția pentru învățare, fără însă să creeze presiuni suplimentare lor, părinților sau colegilor.

Gabriela predă la clasele a V-a, a VI-a și a VII-a și are o medie de 33 de elevi în fiecare clasă.

PV: Cum a fost să faceți trecerea de la catedră la lecții online? Cât de mult foloseați instrumente online în comunicarea cu elevii înainte de această situație?

GN: În Școala Miron Costin Bacău eu foloseam deja la clasă platforma digitală Edmodo, care este gratuită și îți oferă posibilitatea de a crea clase virtuale în care fiecare elev/ profesor poate avea utilizator și parolă proprie. Elevii pot vizualiza acolo materialele primite de la profesori, pot da diverse teste, pot să își încarce proiectele lucrate, pot primi anumite sarcini de lucru, pot comunica cu profesorii lor. Profesorii pot posta diverse sarcini, pot să își încarce materialele într-o bibliotecă proprie, pot ține legătura cu elevii prin mesaje sau prin le pot aloca diverse sarcini de lucru.

Un mare plus pe care l-am văzut eu ca profesor de informatică: colegii mei care nu sunt de aceeași disciplină ca mine și-au manifestat foarte repede interesul de a învăța să lucreze cu elevii pe această platformă, iar în maxim o săptămână de când a trebuit să stăm cu toții acasă, deja la nivelul școlii noastre platforma Edmodo funcționează ca mod principal de lucru și de comunicare a profesorilor cu elevii. Practic, în Edmodo avem școala noastră virtuală în care comunicăm, iar adiacent, când este necesar, folosim Whatsapp pe grupurile claselor, Go To și Zoom pentru a ne vedea cu elevii. Foarte mult comunicăm între noi ca profesori și colegi.

PV: Cum au reacționat elevii (ce le place și ce nu)?

GN: Elevii deja erau obișnuiți cu Edmodo de la orele de Informatică și TIC, astfel că trecerea și spre alte discipline în Edmodo a fost una ușoară. Le place că au totul în același loc, nu le-a plăcut uneori că li s-a părut volumul de teme mai mare. Însă noi ca și colegi am comunicat foarte mult și am stabilit un mod de lucru cu ei simplu, bazat pe activități interesante care pot fi desfășurate acasă, punând mai mult accent pe recapitulare și pe exercițiu decât prin predare/ însușire de lucruri noi. Nu e același lucru ca atunci când ne vedem face-to-face, unii elevi sunt plecați la bunici, au acces limitat la Internet sau deloc, însă majoritatea au fost receptivi și interesați.

PV: Ce v-a motivat să continuați lecțiile la distanță?

GN: Pe mine m-a motivat necesitatea de a ține legătura cu elevii, în primul rând emoțional vorbind, ca ei să simtă că suntem alături de ei, că ne gândim la ei și vrem să le fim de ajutor în această perioadă.

PV: Ce resurse / instrumente ați folosit/folosiți și în funcție de ce le-ați ales?

GN: Am folosit platforma Edmodo – ca și modalitate de a comunica unitar în scris prin materiale/ sarcini de lucru/ activități pentru elevi și profesori în școală, iar pentru a ne vedea – platformele GoTo și Zoom, și pentru mesaje rapide – Whatsapp pe grupurile claselor/ profesorilor.

PV: Ce anume din experiența de până acum v-a ajutat în această perioadă (la nivel de pregătire, dar și de motivație)?

GN: M-a ajutat foarte mult faptul ca deja aveam implementat un mod de lucru cu platformă digitală la clasă. Am avut astfel un punct de pornire și mi-am putut ajuta și colegii să învețe să lucreze cu ea. M-a motivat și faptul că elevii au răspuns pozitiv, deci a venit și din partea lor necesitatea comunicării cu profesorii.

PV: Ce v-a ajutat și ce provocări / probleme au apărut?

GN: În primele zile am fost mai aglomerată, deoarece fiind ceva nou pentru mulți dintre colegii mei eram sunată foarte des, am stat mult în fața calculatorului, i-am consiliat, a fost nevoie să resetez unii utilizatori, să organizez informațiile, să stabilim un mod de postare/ comunicare. Însă am rezolvat toate acestea în 2-3 zile, pentru că am niște colegi minunați, receptivi la nou și dornici să fie în contact cu clasele lor.

PV: Cum arată o zi de școală zilele acestea (ore, pauze, momente de relaxare)?

GN: La clasele din ciclul primar colegii mei folosesc mai mult platformele Go To și Zoom, unde se văd cu elevii pe baza unui program stabilit anterior și realizează diverse activități. La gimnaziu ținem legătura cu elevii mai mult în scris pe platformă și pe grupurile de Whatsapp, mai ales pentru disciplinele principale de examen – limba română și matematică, ne vedem doar când este necesar.

PV: Știm că este un context complicat și timpul este scurt pentru a ne gândi la obiective atinse și competențe dezvoltate, dar cum vă asigurați totuși din interacțiuni că se produce învățarea?

GN: Elevii au posibilitatea să trimită profesorului ce au lucrat prin intermediul mesajelor pe Edmodo și astfel profesorul poate vedea/ da feedback pe proiectul/ sarcina respectivă. Focusul este în primul rând pe comunicare și pe motivarea elevilor, iar lucrul lor vine ca o consecință firească a relației pe care o au cu profesorii lor.

PV: Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, 3 avantaje ale predării online? Dar 3 dezavantaje sau lucruri care vă lipsesc?

GN: Avantaje: comoditatea de acasă, faptul că toate materialele sunt online, faptul că noi ca profesori ne dezvoltăm abilități digitale.

Dezavantaje: nu poți lua legătura cu absolut toți elevii, unii fiind plecați în zone unde nu au acces la Internet, relația online nu este aceeași ca aceea face-to-face, nu poți da feedback în timp real ca atunci când ești la clasă.

PV: În acest proces, cum ați comunicat părinților pentru a primi sprijinul lor și cum li s-a părut propunerea de a muta lecțiile, pe cât posibil, în online?

GN: Părinții au fost foarte receptivi, au colaborat foarte bine pe grupurile de Whatsapp cu profesorii, a venit și din partea lor propunerea de a comunica simplu și organizat. Unii părinți au și cont de părinte pe platforma Edmodo și pot să vadă evoluția copilului lor.

PV: Cum țineți legătura cu cei care nu au acces la tehnologie?

GN: Ținem legătura prin diriginți, mai mult pe telefon, dacă pot vorbi și au semnal acolo unde sunt.

PV: Ce vă propuneți să faceți în următoarea perioadă?

GN: Eu personal ca profesor vreau să mă dezvolt prin anumite cursuri online pe care le fac în această perioadă și să continui să comunic cu colegii și elevii mei prin platformele digitale pe care le-am menționat anterior, sau prin telefon când este cazul.

PV: Dacă ați avut vreun moment amuzant, distractiv, vreun proiect inedit pe care vreți să îl împărtășiți.

GN: Mi-a plăcut mult faptul că am avut ocazia să vorbesc mult cu colegii mei în această perioadă.

PV: Probabil petreceți foarte mult timp online pentru a vă planifica lecțiile și a căuta resurse. Cum aveți grijă să aveți și timp liber pentru dumneavoastră?

GN: În general petrec prima parte a zilei pentru activitatea online, iar după-amiezile pentru cursuri online sau treburi de familie.

PV: Un gând pentru alți colegi profesori.

GN: Dragi colegi, mult succes, optimism și zâmbet în această perioadă!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Mihaela Moraru Accelerator Predau Viitor 2019

Soluțiile simple, unde și elevii contribuie, sunt cheia continuării învățării și comunicării la Târnăveni

Cum predăm viitor: informatică aplicată și învățare prin proiecte

Al treilea bootcamp din ediția 2018 a Acceleratorului Predau Viitor

Scroll to Top