Această lecție se adresează atât cursantelor / cursanților care au mai urmat cursuri online, dar și celor care sunt la prima experiență de învățare de acest fel.
În această lecție veți descoperi 5 categorii de recomandări care să vă sprijine învățarea online în cadrul acestui curs și sfaturi de organizare a materialelor, colectate din literatura de specialitate sau experiența altor platforme de cursuri online și confirmate de experiența proprie a creatorilor acestui curs.
Vă este ușor să planificați activitatea în acest curs și să respectați termenele limită, folosind informațiile din calendarul cursului și o variantă de calendar personal: fie că este agenda clasică, fie că folosiți calendarul asociat contului de email personal (Google Calendar sau Outlook Calendar, etc.).
Urmăriți calendarul cursului și blocați în calendar sau în agendă, timpul de învățare estimat. Desigur, urmărirea unui video poate dura până în 10 minute, cu notițe cu tot, pe când realizarea unei activități de reflecție sau de exersare poate dura mai mult.
Unele lecții vor avea un conținut minim de urmărit, apoi desigur puteți aprofunda resursele disponibile. Planificați timpul pentru curs și cel pentru explorarea resurselor suplimentare.
Oricât de mult ne place să spunem că ne-am dezvoltat abilități de ”multi-tasking” (RO: să facem mai multe sarcini în același timp), în practică putem realiza mai multe sarcini în același timp, însă, nu la fel de bine și eficient ca atunci când le-am lua pe rând. Veți fi mai productivi dacă parcurgeți informația și completați activitățile din curs, pas cu pas.
De la social media la un mesaj pe whatsapp sau un lucru interesant pe care l-a făcut animalul de companie, toate acestea pot fi vampiri de timp, pe care treptat, cu blândețe sau, dimpotrivă, ferm și auto-impus (închideți toate ferestrele din browser si Facebook-ul 🙂 ) ar trebui să îi eliminați, din simplul motiv că vă consumă din energia și focusul pentru învățare.
Dați click pe titlurile de mai jos pentru a descoperi mai multe detalii:
Încă de la începutul cursului vă puteți stabili ce anume vă propuneți să învățați din acest curs. Punctual, pentru zilele în care v-ați planificat să alocați ore pentru curs, stabiliți-vă 1-2 obiective de învățare, pe care să le urmăriți pe parcurs și la final. Pot fi foarte specifice, de genul: ”Pentru astăzi îmi propun să parcurg jumătate din modulul 4 și să completez toate activitățile aferente lecțiilor.”
Nu degeaba în calitate de profesori le cerem elevilor (mai mari) să ia notițe, proces care activează gândirea, dezvoltă înțelegerea și atenția. Folosiți orice vă ajută, un carnețel de notițe în care vă face plăcere să scrieți sau un document digital (Sticky Notes, Post-it, Google Keep, etc.) în care vă notați orice idee relevantă și pe care doriți să o puteți relua ulterior sau să o folosiți în planificarea activităților la clasă și realizarea temelor din fiecare lecție / modul.
În cursurile online responsabilitatea cade cumva mai mult pe umerii cursantului și este bine să ne reamintim că în funcție de ceea ce investim ca timp, energie, efort, bucurie de învățare și exersare, rezultatele se vor cunoaște.
În plus, vă recomandăm să fiți atenți și la propriul proces de învățare, mai ales în primele module, la felul în care învățați mai bine în online, pentru a putea ajusta pe parcurs.
Abordați cu răbdare noul conținut, fiți conștienți de curba de învățare și alocați timp pentru explorare, practică personală și la clasă și reflecție. Acordați atenție întrebărilor esențiale din cadrul modulelor și căutați legătura cu experiența personală și modul în care puteți aplica la clasă.
Participarea activă a cursanților în activitățile colaborative, în discuțiile create în jurul unui curs online crește șansele de absolvire ale acestora cu 37%. (sursa: Coursera Blog). Cursul a fost creat tocmai pentru a încuraja participarea activă a cursanților, care să faciliteze și învățarea socială.
Împărtășind prietenilor și comunităților din care faceți parte despre activitatea din curs, despre reușite și provocări, poate face diferența. Schimbul de bune practici, poate chiar un grup de studiu cu alți colegi profesori și profesoare, plus aprecierile și încurajările prietenilor pe canalele de socializare sau pe blogul personal aduc un boost de energie. 🙂
Rețineți! Adresarea de întrebări este binevenită, cereți sprijin pentru o experiență clară și relevantă de învățare.
Din propria experiență de educatori și participanți la cursuri online știm că nimic nu este mai consumator de timp și energie decât să munciți și să pierdeți sau să rătăciți idei / materiale pe care știți cu siguranță că le aveți ”pe undeva prin calculator sau într-un spațiu de stocare virtual (Google Drive, Onedrive, Box, Sharepoint, etc.).
Salvați ceea ce lucrați în cadrul acestui curs într-un folder (RO: dosar) special creat, pe care să îl aveți la îndemână, în calculator sau într-un spațiu de stocare virtual. Creați în interiorul lui sub-foldere cu denumiri sugestive (de exemplu: 1_Module_curs – care va conține toate modulele, fiecare modul cu lectiile // 2_Resurse_suplimentare // 3_Idei_proiect_final // 4_Idei_activitati_clasa etc.)
Pe întreaga durată a cursului veți explora mai multe instrumente și platforme cu funcționalități gratuite. Pentru majoritatea dintre ele va fi nevoie fie să vă creați un cont nou, fie să folosiți o adresă de email deja existentă.
În oricare dintre aceste cazuri, vă recomandăm să păstrați la îndemână, într-un document de tip Excel, detalii legate de numele fiecărei platforme, nume utilizator și parolă etc. Pentru siguranța tuturor documentelor din calculator, asigurați-vă că aveți un antivirus funcțional.
De asemenea, dacă rătăciți parolele, folosiți opțiunile de recuperare parolă, înainte de a face demersuri pentru a crea un cont nou.
În timp ce parcurgeți acest curs intensiv, dar și în general, când descoperiți resurse / instrumente / idei relevante pentru activități cu elevii, salvați-le pe categorii în acel moment. Nu vă bazați pe faptul că vă veți aduce aminte de acea idee / de acel video / de acea platformă deoarece veți avea multe idei bune, una dupa alta, care ar fi păcat să se piardă. :).
Puteți crea un fișier pe calculator (ex. Excel) sau în spațiul de stocare virtual pe drive (ex. Google Sheet), unde să salvați instrumentele, metodele, ideile de activități pe care le descoperiți în acest curs și nu numai. Veți fi astfel pregătiți să le reluați organizat pentru activitățile cu elevii și pentru realizarea proiectului final al cursului.
O platformă care vă poate ajuta să creați colecții de resurse și să le aveți pe toate într-un loc este Wakelet.
Ce alte aspecte veți avea în vedere pentru organizarea activității din cadrul acestui curs? Ce considerați că v-ar mai putea ajuta? Contribuiți în Padlet-ul de mai jos, apăsând simbolul ”+” din colțul din dreapta jos, pentru a adăuga un mesaj.